O PROBLEMA DA NATUREZA NA FILOSOFIA DA ILUSTRACION
[EN GALEGO]
[HOME]
Nos séculos XVII-XVIII o coñecemento da natureza avanza e progresa de modo
continuo e progresivo. Isto representará, de forma xa irreversible, a caida da
concepción antiga e medieval do cosmos.
Nambergantes, o esencial do século XVIII, no terreo da natureza, non fai
referencia únicamente á ampliación no coñecimento dos secretos do cosmos, e
decir, non afecta únicamente ó terreo epistemolóxico senon tamen ó campo
ontolóxico desprazando o patrón co que deica agora se medía o orden do ser (ontoloxia).
Na Edade Media cada realidad era valorada según a maior ou menor distancia
na que se atopaba do Ser supremo. Todo o existente e algo dependiente e finito
polo que non ten sentido estudiálo ó marxen da sua relación con Deus. Todo
isto motivaba que o estudio da natureza se realizara sempre baixo ista
perspectiva de relación con Deus. Pero non só os problemas da natureza senon
tamen outros como a moral, a política, etc. Vemos,polo tanto, como os problemas do
coñecimento (epistemolóxicos) da realidad non se atopaban ó marxen da sua
relación co Ser (Ontoloxía) .
Dende o Renacimento a concepción medieval da natureza escomenza a cambiar.
Rómpese coa visión medieval sobre a dualidade entre creador e criatura. Para o
renacimento a natureza concíbese como algo que contén en si mesma a divinidade
a cal maniféstase precisamente nisa mesma natureza. A natureza non se concibe
como un puro movil ante un supremo motor, senon como un principio dinámico
que se move interiormente. Ista capacidade de autodespliegue e quen presta á
natureza o sello divino. No renacimento, Deus non e concebido como un ha forza que
actua dende fora sobre unha materia extraña, senon como algo que se encontra
presente na armonía e perfeccionamiento disa mesma materia. Cando se analiza o
enfrentamento entre a igrexa e Galileo hay que ter presente o dito mais enriba:
a oposición a Galileo non viña motivada tanto pola sua concepción
astronómica, como polas repercursións que se podían deducir e afectar á
relixión. En definitiva, sucedía que frente a verdade revelada presentábase
agora unha verdade onde se defendia a autonomia e a independencia da natureza a
cal era consideraba
como identificabla con Deus. Ademais tal natureza (Deus) podía coñecerse non meirante a
fe, non meirante a lectura da biblia, senon a través do coñecimento cientifico-matemático.
E importante ter isto presente para entender os motivos que levaron á igrexa a
manter posicións tan radicais e irracionais. Co renacimento, polo tanto, escomenza a verse a natureza como algo divino
donde
brotan leises e secretos co coñecemento human pode descubrir. O método da
observación, a experimentación e o calculo deberían ser os instrumentos a
utilizar
para tal coñecemento.
De todas formas o renacimento, na sua concepción da natureza, só siñifica un
pequeno avance si se lle compara en perspectiva con seculo XVIII. A ciencia da
natureza no renacimento limitouse a estudiar algúns fenómenos aislados de
tipo natural (caida libre dos corpos, observación dos movimentos dos planetas,
etc) sin chegar a demostrar cas leises que rixen o comportamiento aislado
dalghuns elementos naturales podían ter unha aplicación universal. Será
Newton quen aporte ista verdade. E Newton morre en 1727.
A ciencia newtoniana non e aplicable únicamente a un fenómeno particular de
tipo natural senón que adquire caracter de universalidade ó alcanzar a toda
inmensidade de cosmos, tal como parece conlevar a sua teoria da gravitación
universal. O seculo XVIII comprendeu e admirou iste siñificado da obra de Newton
e pódese afirmar que non existe ningún pensador importante diste século que
no recoñeza a sua dependencia ca filosofia natural de Newton. Asi, por exemplo,
Voltaire, e o primeiro que escribe non son ensayos filosóficos senon unha
apoloxia da obra de Newton que titulou "Elementos de la filosofía de
Newton". O mesmo podemos decir de Montesquieu, Rousseau, etc. En
definitiva, o século da ilustración está imbuido da idea de que por fin a
humanidade lograra arrebatar á natureza un dos seus segredos mais importantes.
As REPERCURSIÓNS diste feite foron moitas. A
continuación sinalaremos unhas cuantas:
1)Pérdida do valor do método deductivo a favor do inductivo:
as verdades do método inductivo deixan de ter caracter absoluto para
convertirse en
limitadas e relativas. Non existen, según iste método, metas finais absolutas
senon hitos provisionais. E ilusorio preguntarse polas causas últimas da
realidade, asi como polas suas propiedades esenciais. A ciencia limítase a
describir o comportamento dos fenómenos naturais e nada mais. E importante
sinalar de novo as grandes diferencias entre iste plantexamento e o feito, por
exemplo, por Descartes. Para Descartes a esencia da sustancia corporea consistía na
extensión, mentras cas outras cualidades non deixaban de ser
meros accidentes. Agora, no século das luces, e ocioso plantexar si existen ou
non propiedades esenciais na materia, xa que é imposibel determinar de forma
absoluta si as leises, polas que se rixen os corpos, proveñen das
determinacions esenciais de tales corpos ou responden a outras causas que
escapan á mente human. Con certeza só podemos saber da natureza: ca materia
posee capacidade de movimento, reposo, inercia, gravedade etc. Pero tal certeza non
é unha cuestión última e absoluta xa que pode ser que, xunto a istas
propiedades coñecidas, existan outras descoñecidas para nosoutros e ser tan
importantes ou mais cas sinaladas anteriormente.
2)Creencia de que o método newtoniano podese aplicar a todo-los ámbitos do
saber: ista creencia levaba a conclusións como as sinaladas no punto 1,
inda
que aplicadas a terreos mais delicados e polémicos, alma, Deus, etc).
"Preguntar como sentimos y pensamos, como nuestros miembros responden al
mandato de la voluntad, equivale a preguntar por el secreto de la creación ...
tenemos que contentarnos con verificar el "que" sin pretender
descubrir el "por que".(Voltaire).
3)Tendencia hacia concepcions
mecanicistas e materialistas: Inda que ista tendencia non abarca a todo-los
membros diste século, e evidente a sua presencia en ámbitos intelectuais da
Ilustración. Os dous representantes mais
importantes dista concepción son, sin dubida, o BARON D'HOLBACH e LAMETRIE.
Os
dous son claramente materialistas "lo que impidió al espíritu humano el
apoderarse de la naturaleza fue el ímpetu fatal que les llevó a plantearse
cuestiones que le transcendian. "Ningua explicación que nos venga "del
más arriba" puede conducirnos jamás al fin ".
Pola sua parte, o home tampouco e algo que se deba considerar como non formando parte da materia. "Todos los procesos de la naturaleza, incluido
aquel que denominamos espiritual, todo el orden de las cosas, tanto humanas como
morales, se reducen por completo a la materia y sus movimientos". En
definitiva, toda a realidade atópase determinada polo que os conceptos do ben ,do
mal, a liberdade, etc, non son mais que creacións arbitrarias do home.
Xa no século XVIII levantáronse críticas contra ista concepción
mecanicista da vida human. A posición de Federico o Grande reflexa claramente
iste sentir: "después que el autor ha agotado todas las pruebas para
señalar que los hombres están dirigidos en todas sus actuaciones por una
especie de necesidad fatal, lo lógico es que concluyera que somos una especie
de máquinas, unas marionetas movidas por una fuerza ciega. Sin embargo, toda su
argumentación va encaminada a atacar a los sacerdotes, al sistema educativo;
¿creen acaso, que los hombres que ejercen estas actividades son libres,
mientras que le está demostrando
que son esclavos? ¡Qué insensatez y que inconsecuencia! Si todo es movido por
causas necesarias, todos los consejos, toda recompensa, todo castigo son tan
ociosos como inexplicables, pues con la misma razón podríamos predicar a un
roble para que se convirtiera en naranjo."
Reaccións como ista son bastante xerales, por parte dos intelectuais do século XVIII,
ainda cos motivos foran diferentes ós expresados por Federico o Grande. Unha concepción do home reducido na sua libertade a ser un elemento
mais da materia chocaba no só coa elminación de todo compoñente moral e
relixioso da vida humán, senon tamen de todo o que fora sentimento,
imaxinación
e estética. Existe no século XVIII toda unha corrente de pensamento
encamiñada a superar a tendencia mecanicista presente en D'Holbach e Lametrie.
A
base argumentativa en que se apoiaba tal argumentación debíase en gran parte
ó filósofo racionalista do século XVII: Leibniz. Leibniz non cuestionaba a
validez do modelo fisico-matemático como o medio para comprender o
funcionamento da natureza. Nambergantes, Leibniz, tamén sinalaba que non todo era
reducible ós compoñentes físicos. O seu sistema monadolóxico quere ser unha
alternativa a tales plantexamentos mecanicistas. As mónadas son o principio de
onde mana todo acontecer. A forza das mesma non se rixe por principios de tipo
físico senon teleolóxicos; cada mónada e unha forza que tende a desplegar o
seu ser hacia un grao de desenrolo cada vez mais perfecto; o que nosoutros
chamamos aconteceres físicos e mecánicos na materia non constituen mais co
aspecto externo, a representación sensible e superficial do acontecer dinámico
das mónadas. En definitiva, para Leibniz, detrais das caracteristicas sensibles
da realidade material existen outras forza s descoñocidas que non están
sometidas ás leises físicas.
Pois ben, no século da Ilustración será MAUPERTIUS quen siga a línea de
razoamento presente en Leibniz. Na sua obra "Dissertatio inaguralis
metafhisicae de universali naturae systemate" trata de superar as
posicións
mecanicistas. Maupertius, aínda que acepta as tesis de Newton, dase conta de que o
principio da gravitación universal non constitue ningún fundamento suficiente
para ser aplicado na ciencia da vida orgánica. A ley de Newton ten validez no
campo da astronomía. Nambergantes, non funciona cando a aplicamos noutros campos
da ciencia, como por exemplo, ós orixenes da vida, ós problemas de descendencia,
etc. Para Maupertius a explicación da vida orgánica esixe contar con
caracteristicas diferentes ás da extensión, movimento, etc; como son os
pensamentos, a memoria, a vontade, etc. E istos últimos atributos da vida non
podemos consideralos como productos derivados (Condillac) senon como elementos
fundamentais da materia. A vida consciente non pode derivar do inconsciente xa
que iso implicaría a creencia na creación de algo a partir da nada. Maupertius,
sin deixar de ser materialista, defende a existencia da conciencia como algo
presente na vida orgánica como algo que eleva ó home a niveles mais altos
cos presentes na vida vexetal e doutros animais.